תואר שני בלקויות למידה ותוכנית הסבה לניתוח התנהגויות: מכללת תלפיות מתחדשים
קרדיט לדוברות מכללת תלפיות

הדור הבא של האקדמאים כבר כאן: במכללת תלפיות לחינוך מובילים תוכניות חדשות לתואר שני ולהסבת אקדמאים והן ייחודיות למכללה ולא שגרתיות. מתחשק לחזור להיות סטודנט עם כאלו אפשרויות.

"תתפלאי לשמוע שהיום יש גם תוכניות לגברים במכללה. יש לנו הסדרניקים שמגיעים בבין הזמנים ובימי שישי כדי להשלים את לימודי התואר הראשון שלהם בחינוך, וגם גברים חרדים שבאים לעשות תואר ראשון במדעים בימי חמישי אחר הצהריים במסגרת הוראת מקצועות הליבה של משרד החינוך", כך מספר מנהל מכללת תלפיות בנימין בהגון. וזו לא ההפתעה היחידה שהמכללה מספקת. השנה יתחילו במכללה תוכניות לתואר שני ולהסבת אקדמאים שהן ייחודיות למכללה ומעניינות מאוד.

במכללת תלפיות לומדות כ-3,000 סטודנטיות. 900 מתוכן מהוות את הבסיס של המכללה והן סטודנטיות לחנוך שלומדות ארבע שנים ומקבלות תואר ראשון ותעודת הוראה. בהן גם תוכנית רג"ב: ראש גדול בהוראה, תוכנית למצטיינות להוראה שמסיימות את התואר תוך שלוש שנים (ולא ארבע) כולל תעודת ההוראה.

במכללה יש 3 תוכניות לתואר שני שהן יוקרתיות ויוצאות דופן: "התוכנית לתואר שני לאנגלית כשפה בינלאומית שמה דגש על האופן בו האנגלית משפרת את יחסי האנוש בין אוכלוסיות שונות. אנחנו מאמינים גדולים שחינוך מתחיל מהגן ולכן יש לנו תוכנית לתואר שני לגננות. כך גננת יכולה להתקדם לתפקידים משמעותיים יותר כמו פיקוח. התוכנית החדשה לתואר שני שתתחיל בשנת הלימודים הקרובה היא התכנית ללימודי תואר שני בחינוך במסלול ללקויות למידה. כדי לעשות אבחונים לא מספיק תואר בחינוך מיוחד וצריך את התואר הספציפי הזה. לכל שלושת התוכניות יש ביקוש רב ואני עומדים לפני סגירת הרישום".

הבנתי שיש במכללה גם תוכניות להסבת אקדמאים להוראה?

"בהחלט. אחת מהן היא התוכנית הסבת אקדמאים דוברי אנגלית למורים לאנגלית. בארץ חסרים מורים רבים להוראת אנגלית, ולכן משרד החינוך הקים את המיזם החשוב הזה. הסטודנטים מקבלים תעודת הוראה לאנגלית והמשרד מממן חלק נכבד משכר הלימוד. אנו מעודדים גם אקדמאים שהם עולים חדשים מארצות דוברות אנגלית להצטרף. התוכנית נמשכת בין 2-3 סמסטרים ויש בה דגש על מתודות להוראת האנגלית. ביום אחד בכל שבוע, החל מהסמסטר הראשון, יש עבודה מעשית בכיתות של בי"ס יסודי או על יסודי. כרגע התוכנית פתוחה לבי"ס על יסודי, ואם תהיה דרישה ליסודי יש לנו כבר אישור מל"ג לכך. יש היענות גבוהה ולמעלה מהמצופה, וצריך כמון לעבור מיון – ראיון אישי להתאמת האישיות להוראה המתקיים באנגלית. כל מי שמתאים לתוכנית ורוצה אידאולוגית לשפר את מצב לימודי האנגלית בארץ מוזמן להירשם. ויש לנו גם את תוכנית ההסבה לניתוח התנהגויות".

על תוכנית ההסבה לניתוח התנהגויות מספרת ד"ר בלהה בשן, ראש המרכז ללימודי המשך למורים בפועל: "החלטנו לפתוח את התוכנית בעקבות צורך שהתעורר, במיוחד במערכת החינוך של החמ"ד, כאשר יש בעצם ביקוש מאוד גדול לתחום. התוכנית מיועדת לאקדמאים שהם עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ועוד. מי שתעמוד בראש התוכנית, ד"ר שלומית זילברנגל, היא מומחית לניתוח התנהגות, ומיישמת את התוכנית בבתי ספר כבר שנים רבות. התוכנית היא אקדמית אבל משלבת הרבה פרקטיקה. זו דרך לעזור למורים או לגננות, באמצעות כלים קוגניטיביים, לטפל באופן יעיל בהתנהגויות מאתגרות. אלו ילדים שלמורה שאין לו כלים קשה להתמודד איתם, ואנו יודעים שחינוך קם ונופל על בעיות התנהגות. השיטה יכולה לעזור למורים וגם להורים, כי היא מתאימה גם לילדים עם לקויות למידה ועל הרצף האוטיסטי.  השיטה נותנת כלים לדעת למה  הילד תנהג כך ואיך אפשר לשפר את ההתנהגות שלו שתהיה כזאת שתאפשר לו למידה מוצלחת. המטרה היא שכל ילד כזה ישתלב בצורה טובה בכיתה.

התוכנית אורכת שנתיים. השנה הראשונה תאורטית, והשנה השנייה כוללת גם עבודה מעשית. כל סטודנט מקבל מלווה שמגיע למקום העבודה שלו, בי"ס או גן, ודנים יחד בהיבטים התאורטיים של מה שהיה בפועל".

"חשוב גם לציין", מסכם המנהל בנימין בהגון "שאצלנו אקדמיה היא אקדמ – יה. יש אצלנו דתיים, חילוניים וחרדים, ואנו מתמודדים גם מהבחינה הדתית עם פלורליזם רב, ועושים זאת בהצלחה".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here