מקצועות תעסוקה להנדסאי חשמל
מקור freepik

דיפלומת הנדסאי חשמל מטעם מה"ט (המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע) הינה תעודה מוכרת ומוערכת בקרב כל הגופים במשק הישראלי. בוגרי הנדסאי חשמל במכללה מוכרת ומובילה זכאים לקבל רישיון חשמלאי מוסמך בכפוף להנחיות שנקבעו בתקנות חוק החשמל. 

בוגרי לימודי הנדסאי חשמל רוכשים ידע רב בתחומים כמו תורת החשמל, תורת הבקרה, מערכות הספק, מכונות ומתקני חשמל ועוד, הלימודים מכשירים את הבוגרים לעבודה בתחומים מגוונים כמו תכנון והתקנה של מערכות חשמל או מערכות אנרגיה מתקדמות, פיקוח, ניהול ותחזוקה של מערכות ומתקני חשמל ועוד.

הנדסאי חשמל – מה לומדים ואיזה הסמכה מקבלים?

הנדסאי חשמל הוא איש מקצוע מוסמך ובעל מיומנויות בתחום התכנון, ההתקנה, הפיקוח, הבקרה והתחזוקה של מערכות ומתקני חשמל שונים. בוגרי לימודי הנדסאי חשמל מקבלים תעודת הנדסאי מטעם מה"ט ומבית הספר להנדסאים, בתום הלימודים אפשר להירשם כחשמלאי מוסמך. לאחר שנת ותק וניסיון מעשי בתחום זוכים לשדרוג אוטומטי לדרגה של חשמלאי ראשי ולאחר שנתיים ניסיון זכאים לדרגת חשמלאי הנדסאי, דרגה אחת מתחת למהנדס חשמל.

במסגרת לימודי הנדסאי חשמל יש להשתתף בקורסי חובה בסיסיים כמו מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה טכנית, ונושאי הלימוד העיקריים הם תורת החשמל, מערכות ספרתיות, שרטוט טכני, אלקטרוניקה תקבילית, מערכות הספק, מתקני חשמל, הינע חשמלי, אנרגיה מתחדשת, מכונות חשמל, בקרים מתוכנתים ועוד. הלימודים מכשירים את הבוגרים למקצועות שונים בתחום החשמל כמו תכנון מערכות ולוחות חשמל, פיתוח בקרה ואוטומציה, פיקוח על הקמת מערכות חשמל וכו'.

תכנון מערכות חשמל ולוחות חשמל למבנים מסחריים

הנדסאי חשמל יכול להתמחות בתכנון מערכות חשמל ולוחות חשמל למבנים מסחריים ותעשייתיים. השימוש הרב בחשמל במבנים מסחריים ותעשייתיים דורש התקנת מערכות ותשתיות חשמל בתוך המבנה, התכנון כולל חיווט כבלים מסוגים שונים, ארונות חשמל מאובטחים ועמידים, מונים ועוד. החשמל שעובר בתשתיות של המבנה יוצר שדות מגנטיים לכן בעת התכנון יש לקבוע את רמת השדה המגנטי בהתאם לעוצמת הזרם ועל פי המבנה של מתקן החשמל והמרחק ממנו. 

מקצוע תכנון מערכות חשמל מחייב הסמכה מקצועית ויש לתכנן את המערכת במקצועיות ועל פי עקרונות הבטיחות ודרישות חוק החשמל, ובהתאם לדרישות ולצרכי הלקוח.

פיקוח על הקמת מערכות חשמל

להנדסאי חשמל יש אפשרות לעסוק בפיקוח על הקמת מערכות חשמל שונות, ההנדסאי מפקח באופן צמוד על עבודות ההקמה של מערכות החשמל באתר הבנייה, הוא מקבל את תוכניות הביצוע של הפרויקט, בודק את תוכנית החשמל, מדגיש ליקויי בטיחות ומסייע למתכנן למזער טעויות תכנון בהתאם למצב בשטח, ותפקידו לייעל את הפרויקט מבחינת איכות, בטיחות ולוח זמנים. 

פיתוח בקרה ואוטומציה

בוגרי הנדסאי חשמל מוסמכים בין היתר למקצוע פיתוח בקרה ואוטומציה, זהו תחום עיסוק מבוקש ויש בו עבודה בשפע. במסגרת הלימודים רוכשים ידע מעמיק בבקרים מתוכנתים, וההנדסאי יכול לתכנן ולפתח פרויקטים על פי דרישת הלקוח ובהתאם לתקנות החשמל, ובנוסף הוא יכול לעסוק בהתקנה ובתחזוקה של מערכת בקרה תעשייתיות ומערכות חשמל ואוטומציה מסוגים שונים. 

מערכות בקרה ואוטומציה נמצאות בשימוש נרחב בתעשייה, והן נחוצות בעיקר בתעשיות המייצרות מוצרי חשמל ובתעשיות לאספקת מים, גז, נפט וכו', וגם בהייטק.

תכנון מערכות חשמל ביתיות חכמות

בעשור האחרון חלה התקדמות מהירה בתחום מערכות החשמל הביתית והחכמות, בבנייה המודרנית מיישמים כבר בשלב הקמת המבנה את מערכת החשמל החכם, והנדסאי יכול לתכנן ולהטמיע את המערכת בבית הלקוח. יש ביקוש גבוה בשוק למערכות חשמל חכמות לבית, זהו תחום ההולך ומתפתח וניתן למצוא עבודה כשכיר או להציע שירות כעצמאי. 

לפרטים נוספים ולרישום ללימודי הנדסאי חשמל לחץ כאן!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here