מה ההבדל בין הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה
קרדיט PIXABAY

היות ולעיתים הן באות יחד, רבים נוטים לסווג הפרעת קשב וריכוז עם לקויות למידה באותה קטגוריה, אך מדובר בשתי הפרעות שונות, וכאן המקום להבדיל ביניהן.הדימיון היחיד בין השתיים הוא שהן שתיהן הפרעות שכיחות בקרב ילדים ובני נוער, ושתיהן וגעות ביכולת הלימוד של הסובלים מהן.

מהי הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא כזו הגורמת לקושי להתרכז בכל מטלה, לאו דווקא במטלה לימודית, אלא גם במשימות ארגוניות או במטלות אחרות, כל דבר קטן מסיח את דעתו של הילד מלהתרכז במשימה.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מצליחים לשמור על ריכוז לפרקי זמן קצרים, ולכן זקוקים להפסקות מרובות, וכאשר יש רצף פעולות הריכוז נקטע ולכן נוצר רושם שהילד שכחן.

יש ילדים שמספר דקות הקשבה מספיק להם להבין את המהלך ומצליחים להתגבר על הניתוקים, אולם כאשר העומס גובר האינטילגנציה לא מספיקה כדי להשלים את המידע החסר, מתחיל להיווצר פער לימודי שמאלץ ברוב המקרים להתחיל טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז.

מהי לקות למידה

לקות למידה מאופיינת כקושי בתחום ספציפי, לרוב, כמו קריאה (דיסלקציה), כתיבה (דיסגרפיה) או חשבון (דיסקלקוליה), הדבר נובע מכך שהאיזור במוח האחראי על אותו התחום אינו עובד כראוי, כך שכאשר אדם עם ליקוי מנסה לבצע את הפעולה הרלוונטית הוא משתמש במגוון תהליכים עוקפים.

לכן, חשוב לבצע את ההפרדה ולהבין מהיכן נובעות הטעויות של הילד, אם הקושי בביצוע תרגילים מתמטיים נובע מחוסר ריכוז, הילד בעצם מאבד ריכוז ולכן מתבלבל בסימנים ומבצע טעויות, או האם טעויות נובעות מדיסקלקוליה, כלומר הילד לא מבין את הפירוט של הפעולות החשבוניות ולכן מבצע טעויות חישוב.

כיצד להתמודד מול 2 הגישות?

איבחון של לקויות למידה ושל הפרעות קשב וריכוז גם הוא שונה. כאשר לקויות למידה מאובחנות באמצעות איבחון דידקטי, בעוד הפרעות קשב מאובחנות על ידי נוירולוג או על ידי איבחון פסיכודידקטי. האבחון חשוב שכן מדובר בשתי הפרעות נוירולוגיות שונות, והטיפול בהן שונה לחלוטין. גם הגישה כלפי שתי ההפרעות שונה לחלוטין וצריכה לקחת בחשבון גורמים נפרדים.

שימו לב כאשר הילד מתנהג בצורה הפוכה מהמצופה ממנו, ילד פיקח אשר אינו מגיע להישגים מתאימים בלימודים, למשל, או כאשר הילד מוותר לחלוטין על שיעורי הבית, או לחלופין לוקח לו זמן רב להשלים אותם. כל אלו, בצירוף עוד סימנים רבים, כמו קושי לההתעורר בבוקר, או אפילו קושי להתארגן בבוקר, עשויים להוות סימנים להפרעות קשב. מאידך, קשיים בקריאה, או כתב מבולגן, עשויים להעיד על לקויות למידה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here