מסתבר שהמאבק בטייקונים הינו מאבק היסטורי בעל שנים רבות. לפני כמאה שנים, הרצל פנה ליהודים עשירי עולם, רוטשילד והירש, בבקשה לעזור לו להקים את הרעיון הציוני שלו בארץ ישראל. הברונים לא התלהבו, וניסו להוריד אותו מהעסק, שלדעתם זה רק
קרדיט FREEPIK

מסתבר שהמאבק בטייקונים הינו מאבק היסטורי בעל שנים רבות. לפני כמאה שנים, הרצל פנה ליהודים עשירי עולם, רוטשילד והירש, בבקשה לעזור לו להקים את הרעיון הציוני שלו בארץ ישראל. הברונים לא התלהבו, וניסו להוריד אותו מהעסק, שלדעתם זה רק "דמיון". הרצל כותב ביומנו שממש כאב לו הלב מההתייחסות הצוננות של העשירים היהודים הגדולים והוא הגיע למסקנה, שצריך לשנות את התפיסה.

במקום לבש נדבות מהעשירים כדי שיעזו לפועלים הציונים בהתיישבותם בארץ, הבין הרצל שאין להתייחס להתיישבות בארץ ישראל כנמען לצדקה (כעין שהתייחסו במאות השנים הקודמים להרצל, כיהודים תרמו ל"קופת רבי מאיר בעל הנס" על מנת להחזיק, בתורת צדקה, את היהודים יושבי הארץ). 

הרצל החליט שיש להסתכל על ההתיישבות בארץ ישראל כעסק כלכלי. יש לפתוח "אוצר" (ובלשון אחר, ניתן לקרוא לו: בנק) שייקרא: "אוה"ה – אוצר התיישבות היהודים", ולאסוף בו 2 מיליון ליש"ט, כדי שבסכום זה ניתן יהיה לקנות את ארץ ישראל מיד האימפריה העותנאמית. הדרך להשיג סכום עצום כזה, היה על ידי שהרצל מכר את המניות של ה"אוצר", לציבור הרחב. בפועל הרצל הצליח לאסוף רק 250 אלף ליש"ט, מכך שמכר מאות אלפי מניות בודדות ליהודי העולם, כל מניה בודדת בשווי של ליש"ט אחד. 

אוה"ה היה בעצם הבנק הציוני הראשון, ולימים הוא יתחבר ל"בנק לאומי". המניות של אוה"ה שוות כיום כ8000 ₪ כל מניה. ומדינת ישראל הוציאה לפני כמה שנים פרסום וקריאה לכל מי שנמצא בידו מניה לבוא ולפדות אותה. כיום החברה נמצאת בבעלות "רשות ההסתדרות הציונית", והיא איננה בנק אלא חברת אחזקות בלבד, שמשקיעה מעט (יחסית לערך החברה) בפרויקטים קטנים ציוניים.

אחרי שגויס ה250 אלף ליש"ט, פתחה חברת אוה"ה עסק בנקאי בלונדון, אנגליה. העסק לא הצליח, ולאחר גלגולים מועטים הוחלט להקים את ה"חברה האנגלו פלסטינה" שעתידה להיות "אפ"ק – בנק אנגלו-פלטינה". זלמן דוד ליבונטין הוא זה שעמד בראש בנק אפ"ק כשפתח את הסניף הראשון שלו ביפו, בשנת 1903.

כיום אוה"ה הוא חברה לאחזקה, שיש לה כ6% ממניות בנק לאומי, ומעורכת בסכום של 850 מליון ₪, את חלק מהסכום חילקה לבעלי המניות שנמצאו (כמאה מיליון ₪), ואם שאר הסכום עושה פעילות מיוחדת כגון רכישה והשתתפות בחברה לאנרגיה סולרית.

אוצר התיישבות היהודים, אוה"ה הוא בעצם הבנק הישראלי הראשון, שזה שאפשר לחזון הציונות של הרצל להתרקם ולהתממש בפועל. החברה היתה הגוף המרכזי, שבאמצעותו יכלו ראשי הציונות לבוא במשא ומתן עם מנהיגי העולם (בעיקר אנגליה), והיא סייעה למתיישבים והעולים לארץ, במאמצם הבלתי יאומן ליישב את הארץ, ולהפוך את השממה לארץ פורחת, שאת תוצאותיהם הברוכות וציוניות אלו אנו זוכים לחוות בחיינו בכל יום, בעיר שבה אנו גרים, בכבישים בה אנו נוסעים, בצבא שבו אנו משרתים, ובמדינה בה אנו חיים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here