לימודי לקויות למידה כל מה שרציתם לדעת
קרדיט pixabay

לקויות למידה הן שם כולל מגוון הפרעות שפוגעות ביכולת התפקודית הלימודית של הילד. בשנים האחרונות גבר העיסוק המחקרי בנושא זה, וכתוצאה מכך ההבנה על לקויות הלמידה השתנתה, וההגדרה העדכנית הינה "הפרעת למידה". שינוי זה מדגיש את חובת ההתערבות כתנאי להגדרת ההפרעת בלמידה.

כתוצאה של המסקנות מהמחקר התפתחו תוכניות לימוד שמטרתן להכשיר אנשי מקצוע לעזור לילדים להתמודד עם לקויות הלמידה שלהם. הלימודים בחוג מעניקים תואר ראשון דו חוגי בחינוך ולקויות למידה. תכנית הלימודים מקנה ידע והיכרות עם לקויי הלמידה, המאפיינים שלהם וביטויים לאורך מעגל החיים. על כל  אלו ועוד תוכלו לקרוא במאמר שלפינכם.

מה כוללת תוכנית הלימודים ?

תכנית הלימודים לתואר ללימודי לקויות למידה, היא במתכונת דו חוגית בשילוב לימודי הוראה. מחצית מהתוכנית הם קורסים בנושאי תהליך התקין והלקוי של למידה לדוגמה: התפתחות שפה וקריאה ולקויות בתחומי המתמטיקה, קשיים רגשיים וחברתיים הנלווים ללקויות הלימדה ועוד. 

במהלך הלימודים, הסטודנט רוכש ידע על היבטים שונים של פסיכולוגיה התפתחותית וקוגניטיבית, שפה והתפתחותה, קריאה וכתיבה, הפרעת קשב, מקומם של היבטים רגשיים וחברתיים בלקויי למידה. לצד קורסי התמחות בליקויי למידה, הסטודנטים לומדים קורסי ליבה בחינוך כגון פסיכולוגיה חינוכית ולמידה וחשיבה.

מהם היתרונות של התואר?

  • ניסיון מעשי – פעילות שטח מהשנה השלישית.
  • כלים להובלת שינוי במערכת החינוך.
  • תכנית בסיס לרכישת השכלת המשך כמורה לחינוך מיוחד, מאבחנת, מובילה פרויקטים חינוכיים, הקמת עסק עצמאי בתחום האבחון, כלים להתמודדויות עתידיות בסוגיות איתן מתמודדים הורים, אנשי חינוך וילדים.

יתרונות אלו יתנו לסטודנטים אפשרות לצבור ניסיון תעסוקתי עוד במהלך שנות התואר הראשון, שמה הם יתקלו בהתמודדויות שונות עם הורים וילדיהם שסובלים מלקות למידה מסויימת. את דרך ההתמודדות של הסטודנטים הם יצטרכו לבחור מתוך תכנית הלימודים שנועדה לאפשר להם לאבחן ולהוביל אותם לפתרון ביחד.
בנוסף,  הם יקבלו כלים להקמת עסק עצמאי בתחום האבחון ואו להיות מובילי פרויקטים חינוכיים.

אילו כלים ומיומנויות הסטודנט יילמד במהלך התואר?

עקב ריבוי ההפרעות, שכתוצאה מהמחקר שגבר בשנים האחרונות, נוצרה קשת רחבה של הפרעות של לקויות למידה. על מנת להתמודד איתה על אנשי המקצוע לרכוש כלים ומיומנויות ולתרגלן במהלך לימודי התואר הראשון. במסגרת התואר הסטודנט ירכוש ידע תיאורטי בתחומים של התפתחות תקינה והתפתחות לקויה של למידה.

הסטודנט ירכוש כלים לזיהוי ואיתור למידה ולהבחין ביניהם לבין קשיי למידה. הכלים הנרכשים יסייעו לו לאתר את הקשיים הייחודים של הילד לקוי הלמידה, בתחומים כמו קריאה, כתיבה ומתמטיקה, תפקודיים ניהוליים, קשב ריכוז ועיבוד מידע, בצד הנקודות חוזק של הילד אשר יכולות לסייע לו ולאפשר פיתוח אסטרטגיות חלופיות ללמידה. הסטודנט יוכלו להבין את הקשר בין התיאוריה והמחקר באמצעות השתלבות בפרויקטים קהילתיים והכרות עם תלמידים ליקויי למידה.

איזה אופן תעסוקתי צפוי לסטודנטים עם סיום התואר?

עם סיום התואר הראשון ישנם סטודנטים שירצו להעמיק את הידע המקצועי שלהם ולהמשיך לתואר שני או לימודי תעודה. יש מגוון תוכניות לימוד, לדוגמה: אבחון לקויות למידה, חינוך מיוחד, לימודי הגיל הרך, ייעוץ חינוכי ותארים טיפוליים. משמה אפשר להמשיך לעסוק בהוראה, אבחון וטיפול בלקויות למידה עבודה במרכזי למידה ועוד.

בוגרי לימוד חינוך עם התמחות בלקויות למידה יוכלו להשתלב בעבודה במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית ובעמותות וארגונים שונים העוסקים בעזרה, טיפול, טיפוח וייעוץ ללקויי למידה והוריהם. כמו כן, יוכלו הבוגרים להשתלב בעבודה במכוני האבחון בתחום. בוגרים בעלי תעודת הוראה יוכלו להשתלב גם בבתי הספר הממלכתי והממלכתי-דתי. בכל מקרה מדובר בתחום עבודה מאתגר מאוד, אך גם בעל סיפוק אדיר. 

כפי שהבנו לימודי לקויות למידה כוללים בתוכם תוכנית לימודים מקיפה שמכשירה את הסטודנטים בארגז כלים שיאפשר להם לאבחן ולטפל. בנוסף לקראת סיום הלימודים הסטודנטים רוכשים ניסיון תעסוקתי!
לקויות למידה הן שם כולל מגוון הפרעות שפוגעות ביכולת התפקודית הלימודית של הילד, לכן תוכנית הלימודים היא דו חוגית המשלבת תכנים של ליקויי למידה לצד קורסי חובה בחינוך. 

התכנית יוצרת תשתית רחבה של ידע, חשיבה ומיומנויות שיאפשרו לבוגרי התכנית למלא תפקידים בכירים בתחומים של מחקר, מנהיגות חינוכית, קביעת מדיניות, הדרכה, חינוך ושיקום. וזוהי מטרת תוכנית הלימודים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here