צילום-זוהר-שטרית

ניכר כי שגרת הקורונה מקשה לייצר רצף לימודי לילדים בשנתיים האחרונות. הפגיעה ברצף הלימודי מביאה לתוצאות נמוכות בשלל המקצועות בבתי הספר ובתיכון וביניהן בלמידת השפה האנגלית.

משמעותו של הביטוי "רצף לימודי" הוא לא רק חומר הלימוד שעליו נבחנים או דנים. הרי כאשר הילדים נמצאים בגן או בכיתה, מתווספים בנוסף לחומר הקלאסי גם אלמנטים ומיומנויות נוספות של תקשורת, גמישות, עבודה בצוות, יצירתיות, כושר ביטוי, דיבור מול קהל ועוד. ישנם מומחים שיטענו שהנזק הנפשי והחברתי הנגרם לילדים כתוצאה מכך חמור יותר מהנזק הבריאותי.

מדוע רצף לימודי חשוב כל כך כאשר לומדים שפה חדשה? תרגול, חזרתיות, שמיעה ודיבור – הם יסודות הבסיס הנדרשים כדי ללמוד שפה חדשה בצורה טבעית. כאשר התנאים הללו אינם מתקיימים באופן שוטף, הדבר פוגע באופן משמעותי בקלות שבה נקלטת השפה. בנוסף, כאשר חוויית הלמידה נעשית בקבוצה קטנה או בכיתת בית הספר, כל מיומנויות התקשורת הבין אישית שצויינו קודם לכן באות לידי ביטוי ומוסיפות לבטחון העצמי ביכולת לדבר בשפה חדשה.

איך ניתן לשמר את הרצף הלימודי בשפה האנגלית בזמן הבידוד עם הילדים? הלן דורון, מנכ"לית ומייסדת חברת "הלן דורון" ללימודי אנגלית לילדים ונוער: "קודם כל מפסיקים להתייחס לכל מאורע בזום כמטלה נוספת שמעמיסה עוד יותר על התלמידים בתקופה המבלבלת הזו. ניתן למשל כל הזמן לנגן שירים באנגלית ברקע מהיוטיוב. שירי ילדים עם לחנים קליטים, מילים פשוטות, חרוזים שיוצרים ביחד כיף גדול. שירה היא דרך נהדרת שבה הילדים חווים את השפה באופן טבעי, הם לא מתמקדים בדקדוק או במבנה המשפט, הם פשוט סופגים ולומדים. הם מרחיבים את אוצר המילים שלהם ולומדים את המשמעות מהצפייה באנימציה. ודרך אגב, לא חייבים להיות תקועים מול המסך כל הזמן. אנו תמיד ממליצים להורים לנגן כמה שיותר שירים ברקע כל הזמן, בזמן האוכל, מקלחת, כשמצחצחים שיניים – לשמיעה חוזרת יש אפקט משמעותי ברכישת שפה חדשה".

בשירי ילדים יש שימוש מוגבר בחרוזים אשר בא ללמד על האינטונציה – הדרך שבה השפה מדוברת בצורה נכונה, ועל המבנה הפונולוגי – הדרך שבה המילים נשמעות. כבר מגיל 3 שנים חלק מהילדים מתחילים להבין שמילים מורכבות מצלילים נפרדים, ובעקבות החשיפה לשירים וחרוזים הם כבר מפתחים מודעות לצלילים מורכבים. ככל שהמודעות של הילדים לחריזה, צלילים והברות שונות גבוהה יותר, יהיה להם קל יותר לפתח מיומנויות קריאה בהמשך, בכל שפה.

האם פלטפורמת הלמידה בזום היא אלטרנטיבה קבועה?
הלן דורון: "אנו מלמדים אנגלית ומתמטיקה במרכזי הלימוד שלנו בדרך מהנה במיוחד – באמצעות משחקים, שירים, תנועה, אנימציות והמון כיף – ואם אין ברירה אז עוברים לזום. אין ויכוח שלימוד פרונטלי זאת הדרך הנכונה ביותר עבור ילדים ללמוד אך במצב שנוצר, האונליין מספק פתרון חלקי בלבד לשמירה על הרצף וזה בסדר כל עוד זה זמני ולטווח הקצר".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here