קרדיט תמונה FREEPIK

כלל התלמידים המאכלסים כיום את ספסלי הלימוד מכיתות א' ועד כיתות יב', הם תלמידים שנולדו לתוך העולם הדיגיטלי והטכנולוגי בו אנו חיים, עולם של ריבוי ערוצים בטלוויזיה, רשתות חברתיות, תוכן זמין בכל אמצעי גלישה ברשת ועולם של "סמארטפון לכל ילד". הימצאותה של הטכנולוגיה בכל תחומי החיים בעידן המודרני בו אנו חיים, מחייבת אותנו לבחון את תפקידה של הטכנולוגיה בחינוך העכשווי של דור המחר. 

מה תפקידה של הטכנולוגיה בחינוך?

לפני שנעסוק במהות תקפידה של טכנולוגיה בחינוך העכשווי, חשוב לציין שהטכנולוגיה כשלעצמה היא בסך הכול אמצעי לשיפור תהליכי למידה ושיטות הוראה, ולכן, השפעתה של הטכנולוגיה על החינוך העכשווי תלוי בעיקר באופן היישום בו נעשה בה שימוש ובתפיסות הפדגוגיות של אילו העושים בה שימוש. כפועל יוצא מכך, התפקיד המרכזי של טכנולוגיה בחינוך הוא להעצים את שיטות ההוראה ותהליכי הלמידה וכל זאת מבלי לוותר על דרכי ההוראה הקיימות המבוססות  על הקשר הבינאישי הנוצר בין דמות המורה לתלמידים. 

כאשר מדברים על הטמעת מערכות טכנולוגיות דיגיטליות במערכת החינוך, חשוב לשים דגש על האופן בו הטכנולוגיה הדיגיטלית אמורה לסייע לשיטת ההוראה הפרונטאלית ושיטת ההוראה הדיפרנציאלית, המהוות את שיטות ההוראה הנפוצות ביותר במערכת החינוך. לצורך כך, חשוב להתייחס להיבטים הבאים:

  • האופן בו טכנולוגיה בחינוך מאפשרת לתלמידים ליהנות מגישה למידע 
  • האופן בו הטכנולוגיה מסייעת לתלמידים לקחת חלק בעיצוב הלמידה שלהם תוך מתן דגש למיומנויות והידע האישי של כל אחד ואחת מהם 
  • האופן בו הטכנולוגיה מסייעת ליצירת סביבה לימודית מגוונה ומעשירה 
  • האופן בו הטכנולוגיה מסייעת בזיהוי סגנונות למידה 
  • האופן בו הטכנולוגיה מסייעת לצוותי ההוראה לפתח צורות הערכה ומשוב ממוקדים לכל תלמיד/ה 
  • האופן בו הטכנולוגיה תומכת בתהליכי הלמידה גם מחוץ לכותלי בית הספר 

והיבטים נוספים המחייבים אותנו לבחון את האופן בו אנו, כאנשי חינוך, עושים שימוש באמצעים הטכנולוגיים השונים העומדים לרשותנו על מנת להעצים את תהליך הלמידה. 

השימוש האישי של כל מחנך באמצעים טכנולוגיים כאלו ואחרים, חייב להיות מבוסס על מערך מאוזן בין הצד הטכנולוגי לבין הצד הפרסונלי, כאשר האופן בו המורה מעצים את חוויית ההוראה והלמידה, באמצעים הטכנולוגיים השונים העומדים לרשותו, עשויים להשפיע במידה ניכרת על רמת הסקרנות והעניין אותה מגלים התלמידים בשיעורים אותם הוא מעביר. לצורך העניין, ניתן ללמד מתמטיקה בשיטה המסורתית בכיתת הלימוד ולהפנות את התלמידים לפתרון בעיות מתמטיות במחשב כשיעורי בית. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here