רמה סבירה ומתונה של חרדה היא הכרחית ונורמטיבית. בהקשר ללימודים ולהיבחנות, רמה זו של חרדת בחינות תביא לתודעתנו את קיומן של הבחינות ותעורר אותנו לפעול – כלומר ללמוד באופן פעיל לבחינה. אולם, רמות גבוהות של חרדה, דוגמת הפרעות החרדה, מביאות לתוצאה ההפוכה והנגדית – הן משתקות את האדם החרד, משביתות אותו מפעולה ובמקרים חריגים יותר משבשות את שגרת חייו.

על סטודנטים, חרדה ומה שביניהם

במקרים מסוימים, חרדה גבוהה מדי מביאה את הסטודנט להימנעות, פוגעת בתפקודו ובכך מהוה מכשול. הסטודנט, במודע או שלא במודע, דוחה את הלמידה וההכנה לרגע האחרון ובכך מותיר לעצמו טווח זמן מצומצם מאוד להתמודדות עם כלל החומר של תקופת הסמסטר ומעלה את סיכויו לאי-הצלחה. במקרים חמורים יותר, הסטודנט נמנע מהתייחסות לבחינה ואף שוכח מקיומה. לעיתים, חרדת הבחינות היא נגזרת של קשיים רגשיים עמוקים יותר, דוגמת פרפקציוניזם מופרז המתבטא בציפיות גבוהות ולא מותאמות. במקרה כזה, המסגרת הטיפולית תעניק לסטודנט את התמיכה וההכלה לה הוא זקוק וכן את הכלים במטרה להתמודדות עם הציפיות המופרזות והקושי הרגשי.

מתמודדים עם החרדה

ישנן מספר המלצות להתמודדות עם הבחינות שתקל עליכם לעבור את תקופת הבחינות בשלום. ראשית, עליכם ליטול את עצמכם בידיים ולשלוט בהיבטים בהם ניתן לשלוט. את ההיבטים שלא ניתן לשלוט בהם, מומלץ לשחרר. דוגמה נפוצה היא של סטודנטים הממשיכים לעבד את הבחינה, שאלותיה ותוצאותיה בסיומה כשכבר יצאו מהכיתה. המלצתנו היא דווקא לשחרר ולהמתין בסבלנות לציון תוך שילוב פעילות מהנה, מרגיעה או פו. במידת הצורך, ברגע שיגיעו הציונים, תוכלו להתמודד עמם באמצעות פתיחת מחברות או ערעור.

ובחזרה לתחילת ההכנה.

ראשית, מומלץ להתחיל להתכונן כבר מתחילת הלימודים. אל תותירו שאלות ובעיות לא פתורות מתחילת הלימודים להתמודדות עמם, אלא נסו ללמוד את החומר כבר מתחילתו. בסיום כל שיעור עברו על החומר בקצרה וכך שבוע או שבועיים לפני הבחינה תתחילו לחזור בהדרגה על החומר.

מומלץ לפרוס את זמן הלמידה על פני פרק זמן מספק שבו תוכלו להגדיר זמני למידה ואף הפסקות מתוכננות מראש לצורך הקלה. בנוסף, מומלץ לכלול גם פרקי זמן מוגדרים לפעילויות מהנות ומרגיעות כצ'ופר. כך, הלמידה תעבור באופן רגוע ומוצלח יותר כשתדעו שמצפה לכם פעילות מהנה עם חברים בסיומה.

לסיום, אם אתם מתמודדים עם קשיי למידה וחרדת בחינות, אל תישארו עם התחושות הללו לבד. פנו לגורמים המקצועיים המתאימים במסגרת האקדמית או מחוצה לה במטרה לזכות לתמיכה לה אתם זקוקים ולעבור את הלימודים בשלום, בהצלחה ואף בהנאה.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here