צילום: המכללה האקדמית אשקלון

בכירי המכללה האקדמית אשקלון זכו להוקרה בכנס אקדמי בין-דתי ובינלאומי יוקרתי של אוניברסיטת פירנצה שבאיטליה

פרופ' יצחק רייטר וד"ר רפי לואיס מהמכללה האקדמית אשקלון פתחו את כנס "השער לים התיכון" שערך החוג לארכיטקטורה באוניברסיטת פירנצה שבאיטליה עם הרצאה על אשקלון – כשערה הדרומי של מדינת ישראל. בכנס השתתפו בכירי הכנסייה הקתולית, הבישוף וראש העיר פירנצה

פרופ' יצחק רייטר וד"ר רפי לואיס, בכירים מהחוג ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית אשקלון, זכו להוקרה כמרצים פותחים של כנס אקדמי בין-דתי בנושא "השער לים התיכון" שהתקיים לאחרונה בטוסקנה שבאיטליה.

הוועדה המארגנת של הכנס בחרה באשקלון כנושא מרכזי לפתוח בו את הכנס בהיותה שער הכניסה הדרומי לארץ הקודש ישראל, השוכנת לחופו של הים התיכון, שחיבר ומחבר בין דתות, תרבויות ועמים, ובחרה בנציגי המכללה האקדמית אשקלון – לפתוח את הכנס.

הרצאת הפתיחה בכנס של ד"ר רפי לואיס עסקה באשקלון בתקופות הצלבנית בה הודגש הקשר של אשקלון כשערה הדרומי של ארץ ישראל. הרצאתו של פרופ' יצחק רייטר עסקה במקומות קדושים ועלייה לרגל כנקודות מפגש בין תרבויות עם דגש על מקומות קדושים היסטוריים באשקלון.

הכנס אורגן על ידי החוג לארכיטקטורה באוניברסיטת פירנצה בשיתוף עם הבישופות הקתולית של דרום טוסקנה. בין המשתתפים נמנו; בכירי הכנסייה הקתולית בראשותו של הקרדינל גלטיירו בסטי ראש הכנסייה הקתולית של איטליה, הבישוף דון מרקו מנרי ראש בפרוכיה המקומית וראש העיר פירנצה. מאוניברסיטת פירנצה השתתפו פרופ' צ'צ'יליה לוסקי ומרצים נוספים. מישראל השתתפו נציגי המכללה האקדמית אשקלון, שגריר ישראל לוותיקן, אורן דוד, והארכיאולוג ד"ר דן בהט המרצה באוניברסיטאות טורונטו ולוגאנו.

כמקום הכנס נבחרה המצודה והמוזיאון של משפחת רוסיני בעיר פיטיליאנו (Pitigliano) שבדרום טוסקנה שידעה היסטוריה של דו-קיום יהודי-נוצרי. משפחת רוסיני שממנה יצאו 5 אפיפיורים איטלקיים הזמינה במאה ה-15 יהודים להתיישב בפיטיליאנו לאחר שגורשו מרומא וממקומות אחרים בידי משפחת מדיצ'י. במלחמת העולם הראשונה התגוררו בפיטיליאנו 600 יהודים מתוך אוכלוסייה של 3,000 נפש בשכונה משלהם עם בית כנסת מפואר ומוסדות קהילתיים וכלכליים. בתקופת מלחמת העולם השנייה הסתירו הנוצרים בעיר את היהודים מפני השלטונות הנאציים. היהודייה האחרונה שנותרה בעיר – הלנה סרני – בת 91 השתתפה אף היא בכנס והובילה סיור של משתתפי הכנס בבית הכנסת בעיר שם נערך טקס מרגש של קריאת פרק בספר ישעיהו על ידי שגריר ישראל בוותיקן, אורן דוד, והפטריארך הלטיני של ירושלים, פיירבטיסטה פיצבאלה.

צילום: המכללה האקדמית אשקלון
צילום: המכללה האקדמית אשקלון

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here