איך מנגישים את החינוך לאנשים עם צרכים מיוחדים?
קרדיט FREEPIK

הפתרונות הטובים והנוחים ביותר, שמאפשרים לבעלי מוגבלויות להפיק את המיטב מחינוך בדיוק כמו כל אחד אחר 

במשך שנים רבות, היה מורכב ביותר לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות ללמוד כרגיל בבתי הספר ומוסדות החינוך השונים. עם זאת, עם העלייה במודעות והחידושים הטכנולוגיים, יש התקדמות משמעותית בתחום בשנים האחרונות. אין ספק כי עדיין יש דרך ארוכה בנושא הזה, אך בינתיים, הנה מספר חידושים חשובים, שמעניקים לאנשים עם צרכים מיוחדים את התנאים הטובים ביותר ללמוד כמו כולם.

מעלון למדרגות

מוסדות חינוך רבים הם בעלי מספר קומות, מה שמקשה על הנגשתם. לפי החוק, על כל בתי הספר חלה חובה להתקין מעלית, אך בפועל רבים עדיין לא עשו זאת, מה שמקשה במיוחד על תלמידים עם מוגבלויות פיזיות. פתרון מוצלח ביותר לבעיה זו הוא מעלון מדרגות, אשר מאפשר לאנשים עם צרכים מיוחדים לעלות ולרדת מדרגות בקלות רבה. היתרון המרכזי שלו על פני מעלית, הוא היכולת להתקין אותו בקלות רבה, ללא צורך בביצוע התאמות ובניית פיר. בנוסף, התקנתו מהירה במיוחד, ללא צורך באישורים מיוחדים, וזולה יותר מהתקנת מעלית. כך, המעלון למדרגות מנגיש את מוסדות החינוך בקלות רבה וביעילות מרשימה.  

משחקי מחשב מונגשים ללמידה 

לתלמידים רבים, בעיקר תלמידים עם מוגבלות שכלית, קשה ביותר ללמוד כלים חשובים כמו שפה ופרטי ידע בסיסיים בשיטת הלימוד הרגילה. לכן, יש חשיבות גדולה לפיתוח משחקים לימודיים, אשר עוזרים להם ללמוד בדרך קצת אחרת. משחקי המחשב השונים מביאים לתלמיד את התוכן בדרך חווייתית, נוחה ובעיקר מוחשית הרבה יותר, וכך עוזרים לו מאוד בלמידה. ישנן אפשרויות רבות למשחקים שונים ומגוונים, שמלמדים תכנים בקשת רחבה. לתלמידים צעירים, יש תכנים רבים המיועדים ללמידת קריאה והקלדה, ולמתקדמים יחסית יש אפשרויות שונות ללימוד ידע כללי ושימושי בשלל תחומים. בנוסף, הם נגישים בקלות רבה, כך שכל תלמיד יכול לשחק אותם בקלות רבה גם מהבית. השלב המתקדם ביותר בתחום, הוא אפליקציה המאפשרת ממש לבנות משחקים אישיים, שמתאימים בצורה מושלמת לצרכי כל תלמיד. 

מערכת מיקוד מבט

פתרון נהדר, שעוזר לתלמידים אילמים עם לקויות פיזיות, הוא מערכת מיקוד המבט. מערכת זו מאפשרת לתלמידים להביע את עצמם בדרך רחבה ומגוונת בקלות. בעזרת המערכת, שנקראת "טובי", התלמיד יכול להקליד בעזרת העיניים בלבד, ולבחור להגיד את מה שכתב דרך המחשב. בנוסף, ניתן לבנות לוח אישי עבור כל תלמיד, בו יופיעו קיצורים למילים ולמשפטים שבהם הוא משתמש הרבה, כמו תחביביו, ביתו, בני משפחתו ועוד. מערכת זו אינה זולה, אך היא נמצאת בלא מעט בתי ספר לחינוך מיוחד. בנוסף, תלמידים אשר נעזרים בה במיוחד יכולים לקבל מימון עבור מערכת אישית שתחזור עם התלמיד הביתה, כדי להיות לו לעזר גם מחוץ לבית הספר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here